Kategorie: Církev pod lupou, Úvod

Je teológia oslobodenia aktuálna aj dnes?

Image

Mnoho Európanov a kresťanov vidí v politickom stroskotaní marxizmu aj potvrdenie historického konca teológie oslobodenia. V pozadí tohto názoru sa však nachádza mylný predpoklad, že latinskoamerická teológia oslobodenia stojí a padá s marxizmom. Aj keď si teológia oslobodenia mnoho z marxizmu vypožičala, predsa s ním nestojí ani nepadá.

 


 

Z návštevy pápeža Jána Pavla II. v Peru roku 1985 zostáva v živej pamäti nezabudnuteľné gesto, ktoré urobilo niekoľko andských starousadlíkov. Maximo Flores ako predstaviteľ indiánskeho hnutia Kollasuyo, Emmo Valeriano ako člen Strany indiánov a Ramiro Reynaga ako zástupca indiánskeho hnutia Tupec Katiri vtedy pápežovi vrátili Bibliu a odovzdali mu list, ktorý obsahuje príznačné slová : „My andskí a americkí Indiáni sme sa rozhodli využiť Vašu návštevu na to, aby sme Vám vrátili Vašu Bibliu, lebo v priebehu piatich storočí nám nepriniesla ani lásku, ani pokoj, ani spravodlivosť. Prosíme Vás preto, vezmite si Bibliu a vráťte ju naším utláčateľom, pretože oni potrebujú mravné predpisy, ktoré obsahuje, viac než my.“ Tieto slová svedčia jasne o tom, že andskí starousadlíci si veľmi vážia oslobodzujúci obsah Biblie, rozhodne však nie „oslobodzujúci“ spôsob, ktorým bolo Písmo sprostredkované. V schopnosti vidieť sociokultúrny a politický kontext kresťanstva v Latinskej Amerike spočíva prvý a rozhodujúci krok teológie oslobodenia, a to pri oprávnenom presvedčení, že napĺňanie evanjelizačnej práce cirkvi predpokladá rozsiahlu analýzu konkrétnej spoločenskej situácie. Teológia oslobodenia sa rodí z „etického rozhorčenia nad chudobou a odstrčenosťou veľkých más latinskoamerického kontinentu na okraj spoločnosti“. ( L. Boff ).

 

Kľúčové slovo „oslobodenie“ je súvzťažné so slovom „závislosť“, ktorú nemožno prekonať lineárnym a postupným procesom rozvoja. Termín oslobodenie znamená potrebný moment zlomu, ktorý nie je obsiahnutý v terajšom používaní termínu rozvinutý. Zavedenie jazyka „oslobodenia“ do teológie predstavuje významnú jazykovú inováciu, nakoľko obsahuje posun sémantickej osi slova „sloboda“ a obnovenie historicko – dynamickej sily biblického jazyka. Pojem „oslobodenie“ pripúšťa vo svojom teologickom použití trojakú rovinu : a) spoločensko – politickú rovinu, čiže oslobodenie utláčaných, vykorisťovaných tried, rás zatlačených na okraj spoločnosti, neuznávaných kultúr, b) antropologickú rovinu, oslobodenie pre kvalitatívne odlišnú spoločnosť s ľudskou dimenziou, c) teologickú rovinu, oslobodenie od hriechu, ktorý je koreňom každej nespravodlivosti a útlaku pre život spoločenstva. Úlohou zodpovednej teológie oslobodenia je prejsť tieto tri roviny a vyjadriť ich v diferencovanej a jednotnej diskusii. Proces teologického prepojenia spočíva v tomto : prostredníctvom teologického pojmu „spásy“ transformovať sociologický pojem „oslobodenia“ takým spôsobom, aby sa vytvorila teologická poučka, ako napríklad „oslobodenie spásou“. Podľa tejto schémy sa uskutočňuje prepojenie hermeneutického sprostredkovania a spoločensko – analytického sprostredkovania.

Ide o oživenie celostného charakteru biblického posolstva o vykúpení, ktoré sa dotýka všetkých ľudí rovnako, ako celého človeka. Mnoho Európanov a kresťanov vidí v politickom stroskotaní marxizmu aj potvrdenie historického konca teológie oslobodenia. V pozadí tohto názoru sa však nachádza mylný predpoklad, že latinskoamerická teológia oslobodenia stojí a padá s marxizmom. Aj keď si teológia oslobodenia mnoho z marxizmu vypožičala, predsa s ním nestojí ani nepadá. V teológii oslobodenia sa marxizmus uplatňuje len ako analytická teória spoločenských a dejinných procesov, a teda ako spoločensko – analytický nástroj, ktorý umožňuje odhaliť mechanizmy zapríčiňujúce nespravodlivosť, závislosť a chudobu. Svetonázorové hodnotenia marxizmu sú väčšinou odmietané. S tým sa spája skutočnosť, že koniec marxizmu – leninizmu v Európe nijako neodstránil masovú chudobu v treťom svete. Pretože však v tomto katastrofálnom fenoméne spočíva vlastné východisko teológie oslobodenia, zostáva aj po obrate v Európe nielen aktuálna, ale aj nevyhnutná. Niektorí sa ju snažia aplikovať aj na situáciu v iných krajinách, napríklad v Palestíne.

 

Použitá literatúra

Koch, K. Konfrontace nebo dialóg ? Pálčivé otázky dneška a křesťanská víra. Praha : Vyšehrad, 2000.

Gibbelini, R. Teológia XX. storočia. Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 1999.  


 

autor: Štefan Šrobár

print Formát pro tisk



Komentáře jsou automaticky uzavřeny 14 dnů po vydání článku.

Komentáře rss

stop Uzamčeno - nelze přidávat nové příspěvky.

, - odpovědět
avatar
Martino
Škoda, že to nedokážete doložit. Nemohu si pamatovat co jsem kdy a kde napsal nebo řekl.

To by ste ale měl. Protože už se to vyšetřuje. 9
odpověděl(a)
avatar
Nevěřte mu.
Jednou se tady přiznával, že si všechno píše....
, - odpovědět
avatar
Je velmi podivné, že Martinovi vadí údajná spolupráce teologů osvobození s KGB (existují vůbec věrohodné důkazy?), zatímco mu naopak vůbec nevadí bývalý KGBák Putin, nyní podporovatel pravoslavné církve.
odpověděl(a)
avatar
EvaH
Je velmi podivné, že Martinovi vadí údajná spolupráce teologů osvobození s KGB (existují vůbec věrohodné důkazy?), zatímco mu naopak vůbec nevadí bývalý KGBák Putin, nyní podporovatel pravoslavné církve.

Martino
Můžete to doložit? Kde jsem se tak obdivně vyjadřoval k Ruskému presidentu?
odpověděl(a)
avatar
Píšu, že vám Putin a jeho minulost, zdá se, nevadí, nikoliv, že ho obdivujete. Tuhle jste se ho do jisté míry v diskusi zastával, myslím že to bylo pod článkem o náletech v Sýrii.
odpověděl(a)
avatar
EvaH odpověděl(a) (27.1.2016 22:54)
Píšu, že vám Putin a jeho minulost, zdá se, nevadí, nikoliv, že ho obdivujete. Tuhle jste se ho do jisté míry v diskusi zastával, myslím že to bylo pod článkem o náletech v Sýrii.

Martino
Škoda, že to nedokážete doložit. Nemohu si pamatovat co jsem kdy a kde napsal nebo řekl. Doložení textu by bylo vhodné, aby se mohlo říci zda šlo o "obdiv" nebo jen souhlas s nějakým jednáním či rozhodnutím. To je podstatný rozdíl, který ovšem pravděpodobně nerozlišujete.
, Už ho nechte odpovědět
avatar
Už ho nechte. Kdo nám tu zajistí takovou diskusní návštěvnost. Abychom si nakonec ty jeho zatuchlosti nemuseli psát sami. Nebo snad chcete mít web, který skoro nikdo nečte jako třeba www.lumendelumine 1
odpověděl(a)
avatar
Spilka
Už ho nechte. Kdo nám tu zajistí takovou diskusní návštěvnost.

Martino
Po dlouhé době souhlasím.
, - odpovědět
avatar
Martino
Jarmila = CKR? Ptal jsem se údajného pana CKR. Ale děkuji za odpověď, že se jedná jen o novinářskou kachnu. Bez odkazu na kdy, kde a před kterými jmenovitě kardinály se tak stalo, je to informace s nulovou hodnotou. Pan CKR rád diskutuje na úrovni jedna paní povídala, tak ho nechme se usvědčit v přímém přenosu, že klamal.


Tak poslouchejte pane RKC. Já nejsem Váš poskok ani poddaný, abych Vám něco zjišťoval a dokazoval. Všechno co tady píšu mám podložené pravdou. Vím že tyto praktiky, které zde předvádíte znáte z Bartolomějské, ale mě vyslýchat nebudete. Že nejste sečtělý a vzdělaný to je Váš problém nad kterým by jste se měl zamyslet a hlavně přestat obviňovat a urážet ostatní diskutující a odkazovat je na tabletky jako nesvéprávné. Důkaz máte jasný a na stole http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19065. ikdyž si ho vůbec nezasloužíte. Pokud by jste byl opravdový křesťan a měl Boha na prvním místě, jak to níže popisujete, tak tady poprosíte po Vašem usvědčení v přímém přenosu Mariana ze kterého jste se snažil udělat blbce závislého na tabletkách, který jako první tady zvěřejnil papežova slova, za odpuštění. Jestli to nedokážete tak jste srab a už tu nic nepište. Nikdo Vám nebude věřit ani slovo. 10
odpověděl(a)
avatar
RKC, - (25.1.2016 20:33)
Tak poslouchejte pane RKC. Já nejsem Váš poskok ani poddaný, abych Vám něco zjišťoval a dokazoval. Všechno co tady píšu mám podložené pravdou.

Martino
1.Nejsem RKC to jste přeci vy jak je doloženo (25.1.2016 20:33) Jsem Martino ŘKC – Římskokatolická Církev.
2.Zbytečně trousíte zvratky, nikde jsem po vás nic nechtěl, abyste mi něco zjišťoval. Vše co píšete je ukázka obyčejného cholerika, který neudrží ani myšlenku, natož i svůj nick. Kde jsou vaše příspěvky co sem píšete pane RKC?

RKC, - (25.1.2016 20:33)
Že nejste sečtělý a vzdělaný to je Váš problém nad kterým by jste se měl zamyslet a hlavně přestat obviňovat a urážet ostatní diskutující a odkazovat je na tabletky jako nesvéprávné.

Martino
1.Nikdy jsem nikde se nechlubil a netvrdil, že jsem sečtělý nebo dokonce vzdělaný.
2.Nikde jsem nikoho neurážel. Razanci slov, nelze právně ani morálně označit za urážlivé. Pokud je ovšem dotyčný diskusně přecitlivělý jinak labilní, nebo mluví zjevné nesmysly, mohu vznést oprávněný dotaz, zda si nezapomněl vzít tabletku. Co je na tom urážlivého, když se někdo prezentuje jako by byl mimo naší civilizaci?

RKC, - (25.1.2016 20:33)
Důkaz máte jasný a na stole http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19065. ikdyž si ho vůbec nezasloužíte. Pokud by jste byl opravdový křesťan a měl Boha na prvním místě, jak to níže popisujete, tak tady poprosíte po Vašem usvědčení v přímém přenosu Mariana ze kterého jste se snažil udělat blbce závislého na tabletkách, který jako první tady zvěřejnil papežova slova, za odpuštění. Jestli to nedokážete tak jste srab a už tu nic nepište. Nikdo Vám nebude věřit ani slovo.

Martino
RKC hodně jste se do toho zakecal a ještě vám negativně iniciativní cenzor smazal co smazat neměl, takže to ani nemůžete přesně doložit. Rekapitulace příspěvků které jsou v diskusi:

Marian, - (23.1.2016 10:36)

Jak to, že až nynější papež pochopil co církev má dělat?
Protože Duch svatý tak silně a nečekaně zapůsobil, že se starý konzervatismus pod jeho silou hroutí. Ale bude ještě dlouhá cesta, než to bude i prakticky vidět. Je to boj s časem a s vlky kolem Františka, který se rohodl jako druhý papež po Janu XXIII. (II. vatikánský koncil, který také dodnes ještě stále někteří nepochopil) pustit konečně Krista z Vatikánu do světa, což je vynikající zpráva.

CKR, - (24.1.2016 21:57)
Martino už se obrátil. Vzal si tabletku a uznal že :
Papež František řekl několik dní před konáním konkláve kardinálům: "Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven." A tím naznačil svoji vizi, kterou denně uskutečňuje a prosí aby se k němu jeho spolubratří přidali."

Martino-RKC odpověděl(a) (24.1.2016 22:35)

Martino
Můžete pane CKR nám sdělit tuto základní informaci, abychom se mohli přesvědčit zda mluvíte pravdu.
1. Kdy a ke kterým kardinálům měl kardinál Bergolio promluvu a konstatoval to co tvrdíte:
"Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven."
2. Můžete dát odkaz ze kterého pramene jste tuto informaci čerpal?

RKC, - (25.1.2016 20:33)
Dává tento odkaz: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19065, který opsal od Michala.

Kardinál Barbarin o nynějším pontifikátu
Itálie. „Uvěznili jsme Ježíše v církvi – On teď tluče na dveře, protože chce vyjít ven“. Tato slova buenosaireského arcibiskupa při generálních kongregacích, předcházejících poslední konkláve, předznamenala budoucí pontifikát. Krátkou, avšak hutnou promluvu kard. Bergoglia, italskému týdeníku L´Espresso (29.10.2013) tlumočil jeden z jejích posluchačů, lyonský arcibiskup, kard. Philippe Xavier Ignace Barbarin.

Martino
Takže i přes záchvat a ukázku primitivního vulgarismu pana RKC jsem se stále nedověděl ke kterým kardinálům Bergolio mluvil zda 1,5,50 nebo dokonce 120, což je asi počet kardinálů volitelů, před konáním konkláve.
A ani neznáme celý text Bergolia, abychom poznali souvislosti. Mluvil o uzamčené Církvi někde v nějaké zemi? Čína apd.? Mluvil o Argentině? Mluvil o Vatikánu jak píše Marián?Rozhodně nemohl mluvit o celé Církvi na celém světě, neboť Církev v Africe a Asii roste a vzkvétá a i když u nás nevzkvétá rozhodně nelze říci, že je Kristus v ČR uzamčený. Pokud zde bude cenzor mazat diskusní názory, jak to opět učinil v této diskusi, pak těžko rozeběhneme diskusi a dobereme se pravdy, pokud ji bude narušovat cholerik RKC a bude blábolit, co blábolí, tak z toho bude jen žumpa.

Rozhodně za odkaz pana Michala děkuji, potvrdil skutečnost, že žádná zde zveřejněná údajná citace, nebyla shodná s citací kard. Barbarina.
, - odpovědět
avatar
Je zajímavé, že nevěříte co řeknou učitelé Církve, ale ráda prezentujete a obhajujete "pravdy", které nelze doložit. Bohužel ke vlastní škodě.

Co to zase plácáte za nesmysly pane RKC? Vždyť já a Jarmila věříme zásadně učitelům církve a taky jsme to tady prezentovali. Papež František je alespoň pro nás nejvyšším učitelem církve. Pro Vás ne? No to je vidět z Vašich příspěvků. Moc si ho nevážíte že jo? a o nějaké radosti z jeho slov pronesených k církvi už se u Vás nedá mluvit vůbec ....že? 6
odpověděl(a)
avatar
CKR
Co to zase plácáte za nesmysly pane RKC? Vždyť já a Jarmila věříme zásadně učitelům církve a taky jsme to tady prezentovali.

Martino

jarmila
Co říká nějaký Alfons Ligueri je mi šumafuk, blbostí někteří "ctnostní " mužové v církvi naplácali tolik, že by se z toho zvedl žaludek.
odpověděl(a)
avatar
Nelze se držet toho co není správné. Chování k ženě jako otrokyni, kterou občas ozdobíme šperky, která potřebuje občas výchovně nafackovat, má se držet vařečky a plotny, nechodit do práce. A pokud muži "ujedou", je to pochopitelné, vždyt ˇžena je svedla, může za vše jako v ráji. (Muslimové to dopracovali až k burkám, jako znaku bezmoci a ponížení - ty skryjí velmi dobře následky bití a znásilnění.) Alfons Ligueri byl člověkem své doby, Martino, pokud to nechápete, pak zajisté nutně musíte věřit i tomu, že se slunce točí kolem země, že vědecké poznání je od Ďábla - tudíž nechodíte k lékaři a neberete jejich očarované tabletky. Pokud středověk, tak jej berte se vším všudy a čestně odmítněte takový zdroj neřesti, jako je internet.
, - odpovědět
avatar
Děkuji za článek ze kterého vybírám :
O fungování vatikánské kurie si určitě nedělal iluze, jako buenosaireský kardinál s ní neměl ideální vztahy. Konzervativní argentinští kardinálové si na něj v Římě stěžovali a na oplátku Vatikán prosadil biskupské nominace, s kterými Bergoglio nesouhlasil.

Připomíná mi to silně arcibiskupa Roberta Bezáka. Ten dopadl mnohem hůř. Třeba mu právě proto papež František moc rozumí. 1
, - odpovědět
avatar
Děkuji paní Jarmilo, že jste dpověděla za mě. 1 Ta kniha je opravdu skvělá a není napsaná nijak zaujatě. Jen demagog pod léky může chtít další důkazy a jména kardinálů
( nejsme na bartolomějské pane RKC - nechcete ještě čísla bot?)
Pro Vás paní Jarmilo a pro všechny kteří Františkovi velmi rozumíme přikládám ještě článek Marie Kolářové (k nahlédnutí na internetu), která velmi dobře a přesvědčivě hodnotí knihu - František mezi vlky a jejího autora.

Autor se od roku 1971 věnuje zpravodajství z církevního života a spolupracuje s významnými americkými i evropskými televizními stanicemi. Vedl řadu interview s kardinály-voliteli papeže. Kniha přes svůj titul asociující lehký bulvár obsahuje řadu zasvěcených informací. Autor nevyhledává účelově skandály, ale se znalostí faktů informuje. Nejedná se v žádném případě o styl jedna paní povídala, a ani o dohady vyplývající z autorovy bujné fantazie, naopak Politi nakolik je to možné cituje, a to celkem 400 krát.

Politi zasvěceně popisuje atmosféru předcházející zvolení papeže Františka, diskuse o možných kandidátech, a i samotný průběh volby nového papeže včetně počtu odevzdaných hlasů v jednotlivých kolech, byť samozřejmě tato informace by měla být zásadně utajena. Očekávání mnohých směřovala právě k papeži Františkova typu. O tom, že se poměry v církvi významně mění, nesvědčila až sama volba osoby papeže, ale již předchozí abdikace Benedikta XVI. Tento papež s pověstí konzervativce vykonal svojí rezignací naprosto radikální čin. Když dva roky před tím natočil Moretti film Habemus papam, schytal to od některých kritiků mimo jiné za to, že si dovolil nechat ve filmu papeže vzdát se svého úřadu.

Kardinál Bergoglio velký favorit minulé volby odmítal spekulovat na téma svého zvolení a pro jistotu si opatřil zpáteční letenku. V soukromí mu však uklouzlo, že by věděl, co má dělat, pokud by byl zvolen. O fungování vatikánské kurie si určitě nedělal iluze, jako buenosaireský kardinál s ní neměl ideální vztahy. Konzervativní argentinští kardinálové si na něj v Římě stěžovali a na oplátku Vatikán prosadil biskupské nominace, s kterými Bergoglio nesouhlasil.

Nově zvolený papež František od počátku věděl, že reforma kurie bude jedním z velmi náročných avšak naprosto nezbytných úkolů. Zkoušku odvahy postoupil v minulosti v argentinských slumech, kdy podpořil místního kněze v boji proti drogovým baronům. Kardinál Bergoglio dobře věděl, kdo má hlavní zodpovědnost za obchod s drogami. Pokud jde o kšeft, drogoví bossové odklidí každou překážku. Mexický kardinál Ocampo za neochotu mlčet o spojení drogové mafie a místních politiků zaplatil vlastním životem.

Papež František velmi dobře rozumí potřebám běžných lidí a zná míru chudoby třetího světa. Působí jako dobrotivý a velmi laskavý člověk, který rád připomíná význam slova něha. Dobře však ví, že všeho nelze dosáhnout po dobrém a počítá s tím. V buenosaireských kruzích měl pověst mimořádně pracovitého politika s centralistickými sklony a vynikajícím mozkem. On sám též o sobě prohlásil: „Já jsem mazaný.“ Papežovo rozhodnutí nebydlet v rozlehlém papežském apartmánu nebylo motivováno jen snahou o skromný styl života, ale též o zamezení tomu, aby někdo z jeho okolí přísně filtroval, koho k němu pustí a interpretoval papeži upravený obraz reality.

Dalším náročným úkolem bylo očištění vatikánské banky. Pro papeže muselo být hodně bolestivé sledovat rozsah zpronevěr, řadu podezřelých obchodů s nemovitostmi a záhadných převodů peněz. Reforma se týkala i způsobu života mnoha kněží a řeholníků a papež se opakovaně obracel s kritikou do řadu kléru. Papež František současně ukázal, že umí naslouchat životu věřících a nechal proto rozeslat dotazník všem biskupstvím s otázkami týkající se názorů na život v manželství i mimo ně, rozvody a antikoncepci. Otázky toho druhu dosud nikdo z církevní hierarchie nepoložil a šok způsobil už sám, fakt že tyto otázky vůbec byly veřejně položeny.

Politi otevřeně hovoří o všech těžkostech, které papeže provázejí. Nelibost způsobuje jeho přímočarý styl a odmítání symbolů moci. Ze strany představitelů kurie jsou zaznamenány povýšené reakce nad Františkovou údajně nedostatečně vytříbenou teologickou mluvou. Oblíbeným způsobem boje jsou nejrůznější zákulisní intriky. Ne nadarmo papež opakovaně ostře kritizuje drby, protekcionářství a spolčování. Na druhé straně je třeba připomenout, že papež má i řadu upřímných obdivovatelů, kterým jeho styl dodává novou energii.

Kniha je velmi cenným zdrojem informací o fungování papežova bližšího i vzdálenějšího okolí. Rozhodně není bulvárem a autor v žádném případě nevidí vatikánské dění černobíle.
odpověděl(a)
avatar
Opravdu má řadu upřímných obdivovatelů. Dokonce i mimo římskokatolickou církev
odpověděl(a)
avatar
Děkuji za článek. Moc pěkný drobný vhled do toho "svatého nesvatého" prostředí. To mnohé vysvětluje. Od odvolávání až po rezignaci Benedikta. A ŘKC mne taky proklepnul 1 je to taková fízlovská dušička. Číslo bot zatím nechtěl, mám devět (ať se nemusí namáhat), ale nevím jestli to je Magisteriem a ŘKC schválené katolické číslování. A ještě jednou děkuji za článek.
, - odpovědět
avatar
Postavit Boha na první místo ve svém životě a nespoléhat a neočekávat, že změna přijde z venčí. Změna musí nastat v srdci člověka, jiná cesta není.

Martino už se obrátil. Vzal si tabletku a uznal že :
Papež František řekl několik dní před konáním konkláve kardinálům: "Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven." A tím naznačil svoji vizi, kterou denně uskutečňuje a prosí aby se k němu jeho spolubratří přidali."

Ale ještě mu chybí postavit Boha na první místo, což tady všem vřele doporučuje. To by se musel Marianovi tady přede všemi omluvit za urážky a hrubost. Jinak se jen předvádí.
odpověděl(a)
avatar
CKR
Martino už se obrátil. Vzal si tabletku a uznal že :
Papež František řekl několik dní před konáním konkláve kardinálům: "Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven." A tím naznačil svoji vizi, kterou denně uskutečňuje a prosí aby se k němu jeho spolubratří přidali."

Martino
Můžete pane CKR nám sdělit tuto základní informaci, abychom se mohli přesvědčit zda mluvíte pravdu.
1. Kdy a ke kterým kardinálům měl kardinál Bergolio promluvu a konstatoval to co tvrdíte:
"Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven."

2. Můžete dát odkaz ze kterého pramene jste tuto informaci čerpal?

Pokud tak neučiníte, jsme oprávněni se domnívat, že nemluvíte pravdu a diskusně manipulujete. Děkuji.
odpověděl(a)
avatar
Odpoledne jsem to opsala z k knihy František mezi vlky - je to její závěr a dala jako součást komentáře ve článku níže.. Pan CKR to napsal poté. A udělal dobře, protože tato vize je obecná a platí pro mnoho oblastí života církve. Tu knihu napsal člověk, který se pohybuje v tomto prostředí a má důvěru. Jinak si to ověřte sám, rád citujete.
odpověděl(a)
avatar
Omlouvám se, našla jsem, že pan CKR to napsal dříve.
odpověděl(a)
avatar
jarmila
Odpoledne jsem to opsala z k knihy František mezi vlky...

Martino
Jarmila = CKR? Ptal jsem se údajného pana CKR. Ale děkuji za odpověď, že se jedná jen o novinářskou kachnu. Bez odkazu na kdy, kde a před kterými jmenovitě kardinály se tak stalo, je to informace s nulovou hodnotou. Pan CKR rád diskutuje na úrovni jedna paní povídala, tak ho nechme se usvědčit v přímém přenosu, že klamal.
odpověděl(a)
avatar
Autor této knihy František mezi vlky je:
MARCO POLITI (*1947), novinář a spisovatel, v současnosti autor úvodníků pro list Il Fatto Quotidiano, se od roku 1971 věnuje zpravodajství, které souvisejí s událostmi týkajícími se církve a náboženského života; na dvou konkláve konaných v roce 1978 byl prvním novinářem, který vedl řadu interview s kardinály-voliteli.
V letech 1993–2009 byl vatikánským dopisovatelem celonárodního deníku la Repubblica.
S Carlem Bernsteinem, nositelem Pulitzerovy ceny, napsal v roce 1996 životopis Jana Pavla II. Jeho Svatost, který se stal bestsellerem a vyšel v deseti evropských zemích i v USA. Politi provázel Jana Pavla II. a Benedikta XVI. na více než osmdesáti cestách po celém světě.

Já mu tedy věřím. Občas si zadejte nějaká hesla do vyhledávače, když máte pochybnosti. nemusím vše dělat za vás.
odpověděl(a)
avatar
jarmila
Autor této knihy František mezi vlky je:
MARCO POLITI (*1947), novinář a spisovatel, v současnosti autor úvodníků pro list Il Fatto Quotidiano,..

Martino
Pí. jarmilo, to vše dávno vím. Bohužel jste nepochopila, že trvám nikoliv na tom, co kdo kde řekl, nebo napsal o papeži, ale zda je to opravdu podloženo FAKTY nebo se jedná jen o autorův osobní přílepek. Pokud byste sledovala denně zprávy z Vatikánu věděla byste kolik takz. zaručených "novinářských pravd" musí S.S. upřesňovat nebo vyvracet. Jsem tím otravný, ale trvám na pravdě a nikoliv na pohádkách. Je zajímavé, že nevěříte co řeknou učitelé Církve, ale ráda prezentujete a obhajujete "pravdy", které nelze doložit. Bohužel ke vlastní škodě.
odpověděl(a)
avatar
Bergogliův výrok o Ježíšovi uvězněném v církvi a tlukoucím na dveře, protože chce ven, je zmíněn na českém RaVat v článku http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19065.
Stačí, Martino?
, - odpovědět
avatar
Mě vždycky překvapuje jedna věc. Jakmile někdo začne mluvit o tom, že by se měl zlepšit život tady na zemi, okamžitě ho někdo podezírá, že to chce udělat násilím (někomu něco sebrat, zakázat, přikázat atd.) Jak také jinak, že? Tito podezíravci totiž vůbec nevěří v možnost Božího království na zemi. Nevěří, že člověk se může změnit k dobrému. Nejspíš byli tvrdě vychovávaní a zůstala v nich zatrpklost. Nevěří v boží moc, zato věří v moc ďábla.
odpověděl(a)
avatar
EvaH
Jakmile někdo začne mluvit o tom, že by se měl zlepšit život tady na zemi, okamžitě ho někdo podezírá, že to chce udělat násilím (někomu něco sebrat, zakázat, přikázat atd.) ...

Martino
Zlepšit život tady na zemi, znamená obrátit se....mnozí ovšem rádi povídají, filosofují a očekávají, že přijdou jiní a právě oni zlepší život na zemi...tedy přesný opak. Obrácený člověk k Bohu, změní a zlepší sám sebe, svoji rodinu, své kolegy a tak prokvasí společnost všichni toužící po změně. Je to jednoduché. Postavit Boha na první místo ve svém životě a nespoléhat a neočekávat, že změna přijde z venčí. Změna musí nastat v srdci člověka, jiná cesta není.
odpověděl(a)
avatar
Martino: "mnozí ovšem rádi povídají, filosofují a očekávají, že přijdou jiní a právě oni zlepší život na zemi..."
EvaH: Slovo má také určitou moc, nejen fyzická práce. Bůh přece tvořil slovem a my slovem aspoň ovlivňujeme jiné lidi...
A ještě se domnívám, že člověk obrácený k Bohu nezlepší sebe, ale zřekne se sám sebe.
, - odpovědět
avatar
MIlý Mariane. Já Vám velice dobře rozumím a ujišťuji Vás že tabletky brát nemusíte. Ty by měl brát ten který Vám je tady doporučuje. Mimochodem nezdá se Vám že je to elektrikář? Protože má asi dlouhé vedení. Nic méně Mariane Vaše slova mohu potvrdit. V knize František mezi vlky, kterou jsem si koupil a přečetl jedním dechem, přesně o tom samém se píše. Pro jistotu jsem v z ní vybral i slova papeže Františka viz níže. Citace z knihy: "Klesá počet křtů, kněžských povolání, církevních sňatků, roste počet zrušených křtů, dochází k úpadku mravního života a neschopnosti křesťanů zpřítomňovat se ve světě. A církev a její hodnostáři včetně na to reaguje tím, že se uzavírá do vlastních struktur, lpí na klerikálních privilegiích, utíká se ke korporativismu a kariérismu a centralismu. Ve střetu s modernitou se zaštiťuje svou identitou a není schopna otevřeně čelit současné společnosti. Disponuje totiž klérem, jehož část má sklon k přehnané sakralizaci vlastní role a také spoustou mladých kněží, kteří jsou značně křehcí a mají spoustu problémů.V kontextu rozšířeného konformismu kněz nic neřekne protože se chce stát biskupem, biskup pomýšlí na větší diecézi a kardinál mlčí kvůli svým ambicím. Samozřejmě se to nevztahuje na všechny. To celé vede ke stagnaci provázené strachem z diskuze, v níž věřící v roli diváků přihlížejí autoreferenčnímu systému, ve kterém není místa pro rozpory. Aby se to napravilo musí být vidět práce za našimi biskupy nejen nakládání z jejich strany nesnesitelných břemen na bedra lidí, kterých se sami nedoknou ani prstem. Svými postoji způsobují, že se církev neustále uzavírá do sebe, ikdyž z Vatikánu slyší úplně něco jiného, nedělají nic aby načichli stádem a přispívají k tomu, že se církev ještě více "roznemůže". Existující, spící staré a neplatné struktury, v církvi existující se nedaří probudit. Poslední události z Vatikánu jasně ukazují, že Duch svatý vane a nutí církev kráčet kupředu, ale to je právě to co mnohým velmi vadí. Kardinál, biskup, a farář mají moc rozhodovat což dělají. Ale rozhodují bez naslouchání, bez toho aby si dali radit, aby tyto rady slyšeli a vedli dialog. Místo toho jsme svědky, že se dívají spatra a z povzdálí, diskvalifikují ty kteří jim kladou otázky a neustále poukazují na chyby druhých jako posedlí vnějším dojmem.
Papež František řekl několik dní před konáním konkláve kardinálům: "Mám dojem, že Ježíš byl uzamčený uvnitř církve a teď tluče na dveře, protože chce ven." A tím naznačil svoji vizi, kterou denně uskutučňuje a prosí aby se k němu jeho spolubratří přidali."
Přeji Ti milý Mariane hezkou něděli.
odpověděl(a)
avatar
Pěkná a současně strašná slova. Ale je to tak. Někde ale ani tabletky nepomohou. 1
odpověděl(a)
avatar
Jiri
"Klesá počet křtů, kněžských povolání, církevních sňatků, roste počet zrušených křtů,.."

Martino
To je řeč o ČR? Protože Vatikánská ročenka uvádí praví opak.....je pravda, že Evropa je na tom stále hůře a hůře, ale Nárůst počtu členů ŘKC je stále narůstající...viz. Asie a Afrika. Evropa se rozhodla popřít své kořeny a sklidí za to trpké ovoce. Copak to zde nečtete, jak se vyjadřují někteří neuctivě o svatých nebo Magisteriu? A všichni vám podepíší, že oni jsou ti správní křesťané.

Strana:  1 2 3   další »